قطب نما
به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان موشک استرلا 3 و آدرس moshak3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

کل مطالب : 14
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 11
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 116
بازدید سال : 695
بازدید کلی : 27718
قطب نما

1- قسمت های مختلف یک قطب نما را نام برید؟

2- گرا، قطب نما، میلیم، امتداد، درجه را تعریف کنید؟

3- موارد استعمال قطب نما را نام برید؟

4- نحوه صحیح در دست گرفتن قطب نما؟

5- حداقل مسافتی که در موقع کار با قطب نما باید از وسایل مختلف دور  بود را بنویسید؟

6- استفاده از قطب نما در روز (تعیین گرای یک امتداد- تعیین امتداد با داشتن گرای معلوم) را توضیح دهید؟

7- استفاده از قطب نما در شب (تعیین گرای یک امتداد- تعیین امتداد با داشتن گرای معلوم) را توضیح دهید؟

8- تقسیمات خارجی و داخلی قطب نما را نام برید؟

9- عبور از مانع بوسیله قطب نما را توضیح دهید؟

10- نقشه را تعریف کنید؟ و انواع نقشه از نظر مقیاس را نام برید؟

11- توجیه نقشه توسط قطب نما چگونه است؟

12- انواع نقشه از نظر عملیاتی؟

 

1- جلد برزنتی، درب قطب نما، خط کش مدرج، تیغه نشانه روی، شاخص ثابت، طوقه کار در شب، حلقه دستگیره، عقربه مغناطیسی و صفحه لغزنده.

 

2- گرا: زاویه ایست افقی بین امتداد شمال مبنا و امتداد مشخص یا هدف (درجهت حرکت عقربه  های ساعت).قطب نما: وسیله ای است مغناطیسی برای پیدا کردن شمال مغناطیسی.   میلیم: زاویه دید یک شی یک متری در فاصله 1000 متری را میلیم گویند امتداد: امتداد یا خط مبنا : خط واصل بین محل توقف خود و نقطه مورد نظر را امتداد گویند. درجه: اگر محیط دایره را به ۳۶۰ قسمت مساوی تقسیم کنیم و آنها را به مرکز دایره امتداد دهیم  هر یک از زوایای بدست آمده را یک درجه گویند.

3- پیدا کردن شمال مغناطیسی در زمین و در نقشه، تعیین گرای امتداد در زمین و نقشه، توجیه نقشه، تعیین هدف یا توقفگاه در روی نقشه

4- صحیح در دست گرفتن قطب نما :

۱ – درب قطب نما در روز ۹۰ درجه و در شب ۱۲۰ الی ۱۵۰ درجه باز شود.

۲ – تیغه نشانه روی با زاویه ۴۵ درجه باشد.

۳ – انگشت شصت را داخل دستگیره قرار داده.

۴ – قطب نما را بصورت تراز و افقی روبروی چشم قرار دهید.

5- سیم های برق با جریان شدید 60 متر، توپخانه صحرایی 20 متر، اتومبیل و تانک 20 متر، سیم تلگراف 10 متر، سیم خاردار 10 متر، تیربار 3 متر، تفنگ و کلاه آهنی 1 متر

6- الف) تعیین گرای یک امتداد در روز: 1- درب قطب نما را بطور قائم باز می کنیم و انگشت شصت دست راست را داخل حلقه نگهدارنده قرار می دهیم و قطب نما را بصورت کاملاً افقی و تراز در دست میگیریم. 2- تیغه نشانه روی را بصورت ۴۵ درجه نسبت به صفحه مدرج باز و قطب نما را به چشم نزدیک می کنیم و ازداخل شکاف تیغه نشانه روی و شکاف درب قطب نما طوری به هدف نگاه می کنیم که تار موئی درست روی هدف باشد 3- در همین حال از داخل عدسی چشمی به صفحه مدرج لغزنده بدون حرکت دادن دست نگاه می کنیم و عددی را که زیر خط سیاه شاخص قرار دارد می خوانیم این عدد گرای هدف مورد نظر است.

6- ب) تعیین امتداد یک گرا در روز: برای این کار درب قطب نما را کامل باز کرده و درحالی که قطب نما را در دست داریم آنقدر به دور خود می چرخیم تا عدد مربوط به گرای مورد نظر زیر شاخص ثابت قرار گیرد. در این حالت درب قطب نما امتداد مورد نظر (مسیر حرکت) خواهد بود.

7- الف) تعیین گرای یک امتداد در شب:  درب قطب نما را با زوایای ۱۲۰ الی ۱۵۰ درجه باز و تیغه نشانه روی را از روی صفحه بلند می کنیم تا صفحه مدرج آزاد شود سپس قطب نما را شارژ کرده و صفر صفر می کنیم ( شاخص فسفری روی شاخص ثابت قرار گیرد). به محض مشاهده برق دهانه لوله جنگ افزار یک دست به همان سمت پرتاب و با دست دیگر قطب نما را نشانه روی می کنیم چند ثانیه مکث و سپس تیغه نشانه روی را با شصت دست چپ می خوابانیم تا صفحه مدرج قفل شود.. بعد از این مرحله، طوقه کار در شب را در خلاف عقربه های ساعت ( در بغل گوش) می چرخانیم تا شاخص فسفری روی عقربه شمال مغناطیسی قرار گیرد ضمن اینکه تعداد تقه ها را نیز می شماریم. تعداد تقه ها هر چقدر شد ضرب در عدد 3 می کنیم ( هرتق = 3 درجه) عدد بدست آمده گرای امتداد بر حسب درجه می باشد. اگر تعداد تقه ها را در 53.4 ضرب کنیم امتداد جنگ افزار بر حسب میلیم بدست می آید. درصورتیکه تعداد تقه ها از ۶۰ بیشتر بود ، یعنی عقربه مغناطیسی از گرای ۱۸۰ رد می شود میتوانید طوقه کار در شب را در جهت حرکت عقربه ساعت بچرخانید و تعداد تقه های بدست آمده را از ۱۲۰ کم کنید و حاصل را در ۳ ضرب کنید تا گرای مورد نظر یدست آید.

7- ب) تعیین امتداد با داشتن گرای در شب:  درب قطب نما را با زوایای ۱۲۰ الی ۱۵۰ درجه باز و تیغه نشانه روی را از روی صفحه بلند می کنیم تا صفحه مدرج آزاد شود. اینجا نیز ابتدا قطب نما را شارژ کرده و صفرصفر می کنیم و سپس گرای معلوم را بر عدد 3 تقسیم می کنیم تا تعداد تقه ها مشخص شود. بعد از این مرحله به تعداد تقه های بدست آمده، طوقه کار در شب را بر خلاف عقربه های ساعت می چرخانیم و سپس آنقدر بدور خود می چرخیم تا عقربه شمال مغناطیسی زیر شاخص فسفری قرار گیرد در این حالت درب قطب نما امتداد آن گرا (مسیر حرکت) خواهد بود. اگر گرا را بر حسب میلیم بدهند بر 53.4 تقسیم کرده تا تعداد تقه بدست آید.

8- تقسیمات خارجی بر حسب میلیم است و 20 میلیم به 20 میلیم مدرج شده و از 0 تا 6400 بوده و رنگ آن مشکی است. تقسیمات داخلی بر حسب درجه است که 5 درجه به 5 درجه مدرج شده و از 0 تا 360 می باشد و رنگ آن نیز قرمز است.

9- در صورت امکان آن سوی مانع در امتداد همان سمت، نقطه ای مشخص در نظر می گیریم.

- نسبت به سمت اصلی به راست راست می کنیم. ( 90 درجه)

- در امتداد مانع ضمن شمردن قدم های طی شده آنقدر حرکت می کنیم تا از مانع عبور کنیم.

- بعد به چپ چپ می کنبم ( 90 درجه) و آنقدر به جلو می رویم تا از امتداد مانع عبور کنیم.

- مجددا به چپ چپ می کنیم. ( 90 درجه)و  به تعداد قدم های شمرده شده در امتداد مانع حرکت می کنیم تا به نقطه نشان شده برسیم.

10- به نمایش ترسیمی تصاویر قسمتی از عوارض سطح زمین روی یک صفحه مسطح با مقیاس کوچکتر گویند. بزرگ ، متوسط ، کوچک

11- خط کش قطب نما را روی خط شمال مغناطیسی که در زیر نقشه رسم شده است قرار می دهیم سپس نقشه را که قطب نما بر روی آن است آنقدر می چرخانیم تا عقربه مغناطیسی زیر شاخص ثایت قرار گیرد.

12- عمومی- استراتژیکی- استراتژیکی تاکتیکی- تاکتیکی



تعداد بازدید از این مطلب: 436
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود